-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:30397 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:19

آيه 71 سوره مريم (و ان منكم الا واردها) چگونه تفسير ميشود؟ آيا همه مؤمنان وارد جهنم ميشوند؟

آيه فوق ميفرمايد: همه شما وارد جهنم ميشويد و اين امري است حتمي و فرماني است قطعي از پروردگارتان. اما در اين كه منظور از ورود چيست، بين مفسران اختلاف نظر وجود دارد. بعضي ورود را به معني نزديك شدن گرفتهاند، يعني همه مردم بدون استثنا به كنار جهنم ميآيند. نظير اين معني در آيه ديگر به كار رفته است: و لما ورد ماء مدين؛ هنگامي كه موسي كنار آب مدين رسيد. بعضي ديگر گفتهاند: ورود به معني قصص (28) آيه 23.

دخول است، يعني همه انسانها وارد جهنم ميشوند و آيه بعد را كه ميفرمايد: پرهيزگاران را نجات ميدهيم قرينه بر اين معني گرفتهاند. علامه طباطبايي ميگويد: حق مطلب اين است كه ورود بر بيش از حضور و تفسير نمونه، ج 13، ص 118.

اشراف دلالت ندارد. از كتب لغت معنايي بيش از اين استفاده نميشود و نجات دادن متقين دلالت ندارد بر اين كه آنان نيز با ظالمان داخل آتش باشند، چون نجات دادن بدون داخل بودن نيز فرض دارد، مثل اين كه در شرف دخول باشند و نجات يابندآ بنابراين معناي اين دو آيه چنين ميشود كه: هيچ يك از شما (متقيان و ظالمان) نيست مگر آن كه به زودي در لبه پرتگاه آتش قرار ميگيرد. اين قرار دادن شما در پرتگاه آتش، واجبي حتمي بر پروردگار شده، آن گاه كساني را كه تقوا داشتهاند، نجات داده، ظالمان را در آن باقي ميگذاريم.

علامه طباطبايي، الميزان، ترجمه موسوي همداني، ج 14، ص 137 - 136، با تلخيص.

در هر صورت، جمله و ان منكم الا واردها اطلاق دارد و از آن استفاده ميشود كه تمام افراد بشر بدون استثنا (اعم از كافران، مؤمنان و منافقان) وارد جهنم ميشوند و يا به كنار جهنم ميآيند، اما اگر به كنار جهنم آيند، بديهي است كه جهنم كاري به آنها ندارد. اگر به معني دخول به جهنم باشد، باز مؤمنان آسيبي نخواهند ديد، چنان كه از رسول گرامي اسلامصلي الله وعليه وآله نقل شده كه: هيچ نيكوكار و بدكاري نيست مگر اين كه داخل جهنم ميشود. آتش در برابر مؤمنان سرد و سالم خواهد بود، همان گونه كه بر ابراهيم سرد بود، تا آن جا كه آتش از شدت سردي فرياد ميكشد.

تفسير نمونه، ج 13، ص 119.

در حديث ديگري از پيامبرصلي الله وعليه وآله ميخوانيم: آتش به فرد با ايمان روز قيامت ميگويد: زودتر از من بگذر كه نورت، شعله مرا خاموش كرد.

همان.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.